Social media in je (zakelijke) leven én de vergelijking met een platformverschuiving eind jaren ’50.
24 januari 2017 

Social media in je (zakelijke) leven én de vergelijking met een platformverschuiving eind jaren ’50.

Social media in je (zakelijke) leven. Welke rol speelt het bij jou? Natuurlijk weet ik niet in welke business je zit en of je ondernemer bent of niet. Maar in feite maakt dat niet uit.

De rol van social media is niet meer uit ons leven weg te denken en dus ook niet meer uit het leven van je business of je baan (en je marketing). Alleen hoe serieus neemt de gemiddelde ondernemer social media zakelijk gezien? En haalt een ondernemer op succesvolle manier omzet uit de social media uitingen?

 

Veel ondernemers nemen Social Media nog steeds niet serieus

Vaynermedia is een groot Amerikaans advertising agency dat alleen maar advertenties ontwikkelt voor grote bedrijven en hun social media uitingen. Eigenaar Gary Vaynerchuk maakte in een interview een hele rake opmerking. Hij zei: “ik heb de transitie onderzocht van de komst van televisie en de rap dalende populariteit van radio eind jaren vijftig. En het minder populair worden van de radio met de opkomst van de televisie heeft heel erg veel overeenkomsten met het minder populair worden van de televisie met de opkomst van de smartphone”.

Dat vind ik een hele rake vergelijking en dat geeft eigenlijk ook meteen antwoord op de vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. MOET mijn bedrijf zich wel mengen op social media? JA dat moet je bedrijf! Heel simpel, volmondig JA!

Als je wilt dat jouw bedrijf toekomst bestendig is. Ja dan moet je meedoen. Doe je dat niet dan mis je boot of eigenlijk heb je hem dan al gemist.

ondernemers weten niet welke social media

Social media is de huidige stand van het internet

Social media is in feite de huidige stand van wat het internet nu eigenlijk is.

Dus:

  • stap 1: Neem social media serieus. Omarm het.
  • Stap 2: Besef je dat FB / Instagram / Linkedin / Snapchat / Youtube /Periscope/Pinterest allemaal verschillende kanalen zijn. En je communicatie dus ook steeds een tikje anders is op het ene of het andere medium. Ja , je kan uiteraard je boodschap via meer kanalen verspreiden, alleen wil je dat je tone of voice wel steeds iets anders is. Want in die mini verschillen verschuilt zich de kracht van het platform.
  • Stap 3: Besef je goed dat social media er is om je business een extra verdieping te geven. Het is een káns om je klant of potentiele klant van waarde te voorzien. Dus geven, geven, geven in plaats van vragen of verkopen.

 

Via welk kanaal verspreid ik mijn boodschap?

De volgende vraag die mijn klanten me vaak stellen is; maar via welke kanalen?

Twitter is rap in populariteit aan het dalen, Instagram heeft inmiddels meer gebruikers dan Twitter in NL. Facebook is nu nog wel aanwezig, maar blijft dat zo? En voor welke generatie? Waar zet je nu als ondernemer handig op in? En Snapchat, is dat niet alleen voor tieners?

Dat zijn uiteraard allemaal relevante vragen en helaas is er niet “één antwoord fits all”.

Wat erg belangrijk is, is dat een ondernemer zichzelf kritische vragen gaat stellen en in kaart brengen wat het is dat hun bedrijf doet en wat de hoofddoelgroep is. Want DAT bepaalt mede op welk kanaal je je begeeft. Veel ondernemers realiseren zich niet dat een social media platform meegroeit met zijn gebruikers (neem Facebook daarin als voorbeeld, de groep waar nog stijging in zit, is 65+) en dat jij ook moet meegroeien met je doelgroep.

Waar zit de behoefte bij jouw product of doelgroep? Waar kan je je klant van waarde voorzien? Kan je je product of dienst verduidelijken door video? Of door social proof ? Oftewel klanten reviews? Misschien is podcasting wel een uitgelezen kans. Als je beter bent met woorden op papier, probeer een mooi Whitepaper of Ebook te scrijven of produceer quotes die met jouw vak te maken hebben. Misschien tutorials over je product of dienst maken, wees creatief.

Kijk naar je concurrenten. Wat doen zij? En vooral wat doen zij NIET?? Want daar liggen je kansen. Grijp de plekken op social media die nog niet bezet zijn oftewel ‘the white space’.

 

‘It takes a long time to become an overnight success”

Voor alles wat je onderneemt qua uitingen op welk medium dan ook geldt, doe het goed of doe het niet. Richt je eerst op 1 of 2 kanalen en voorzie die met gezette regelmaat van content. En bedenk je dat populariteit soms even de tijd nodig heeft om zich te settelen en uit te waaieren. ‘It takes a long time to become an overnight success”

Heb je die 1 of 2 kanalen volledig onder de knie? Dan kan je er meer aan toepassen. Maar beter is om enkele kanalen heel goed te doen en niet van alles een beetje. Dit heeft namelijk ook consequenties op je SEO score.

 

Sociaal in je privé leven.

Dan is er nog het onderwerp social media in je privé leven. Zakelijk gezien vind ik social media geweldig. Het geeft je een kans om als ondernemer enorm gebruik te maken van gratis exposure. Privé vind ik het meestal een ‘waist of time’. Soms kijk ik wel nuttige interviews of volg ik life trainingen.

Als je je maar realiseert dat het doel van een kanaal is je er zo lang mogelijk te houden. Ze meten hun succes af aan ‘time spent’ en mijn motto is nu eenmaal ‘time well spent’.

Ik vind 2 uur per dag facebooken of instagrammen echt doodzonde. Wil je verbetering of meer succes in je leven? Dan zou ik als eerste zeggen verminder je smartphone tijd en spendeer die tijd aan boeken of andere ‘groei middelen’!

Ga maar eens na bij jezelf. Hoe vaak check je in op hoeveel verschillende kanalen? En hoeveel tijd kost je dat per dag, per week, per maand en per jaar?? Wat kan je doen in die tijd om je doelen te realiseren?

Begrijp me niet verkeerd. Social media en het internet bieden ons in deze tijd de grootste kansen. Zeker als je ondernemer bent. Ik ben fan van het internet. Zolang je je maar bewust bent van de zuigende kracht die het kan hebben op je kostbare tijd hier op aarde.

Over de schrijver
Reactie plaatsen