Unieke content schrijven is minder lastig dan de meeste mensen voor mogelijk houden.
In dit artikel help ik je op weg om unieke teksten te maken voor je producten/website/blog/video’s of welk ander medium dan ook!
Lees snel verder hoe ik dit aanpak en gebruik de tips uit het einde van het artikel voor het schrijven van jouw unieke content!
Laatst kreeg ik misschien wel één van de mooiste complimenten over mijn werk die ik ooit heb gehad…. Van een complete vreemde!
Deze persoon had ondanks dat hij nog nooit van me had gehoord, op aanraden van iemand anders de moeite genomen om naar mijn werk te kijken en vervolgens OOK nog de moeite genomen om mij er via een email uitgebreid mee te complimenteren wat ik deed. Het compliment kreeg ik precies op het punt waar ik mensen wil raken.
Wauw, wat een krachtige daad om als mens een ander mens te complimenteren, zonder agenda.
Gewoon omdat je resoneert met iemand. Nu ben ik iemand die heel graag erg attent zou willen zijn maar het er in de praktijk vaak bij inschiet.
Anyway. Ik was zo onder de indruk van die daad en zo blij met het compliment, dat ik besloot dat voorbeeld te volgen.
Zo nu en dan kom je op het internet iets indrukwekkends tegen. Iets waarvan je denkt: ‘Wauw! Dat heb jij toch maar mooi geflikt!’
Mijn idee was dus… als ik iets zie waar ik oprecht van vind dat dat fantastisch is, dan ga ik voortaan ook de moeite nemen om die persoon te complimenteren. Gewoon omdat ik zelf weet hoe goed dat voelt als iemand dat bij jou doet.
En weet je wat daar nou zo leuk aan is? Je gaat nieuwe contacten aan met complete vreemden, maar wat kennelijk wel mensen zijn met wie je resoneert. En daar zijn in mijn geval al hele leuke dingen uitgerold. De resultaten daarvan zullen zich nog wel in verschillende video’s gaan uiten!
Nu zou je kunnen denken: ‘Ja als je wat zichtbaarder bent of wordt op het internet is het logisch dat vreemden je complimenteren.’
Daar heb ik eens over nadacht… Toen ik in een minder zichtbare fase van mijn leven zat, heb ik ook prachtige complimenten ontvangen van vreemden.
Een aantal jaar heb ik ontzettend lopen draaien en twijfelen over mijn zakelijke leven, en in die tijd hadden wij het als gezin financieel niet altijd breed. Daarom werkte ik wel eens extra uren in de horeca, maar guess what? In de tijden dat ik met cappuccino’s liep te zwieren over het terras heb ik een paar van de mooiste complimenten mogen ontvangen. Complimenten van vreemden die mijn gevoel dat ik voor meer bestemd was in dit leven stuwden. Die mij vertelden dat ik door moest gaan met mijn zoektocht.
Deze op het eerste gezicht alledaagse maar eigenlijk hele bijzondere momenten kunnen je nét dat beetje extra kracht geven om door te zetten.
Nu is mijn werk zo dat ik met ondernemers hun online marketing en daarmee dus ook hun copywriting onder de loep neem. En hier wil ik graag de brug maken van privé naar zakelijk.
Want in feite, als je een onbekend iemand zomaar een compliment geeft dan praat je zoals je bent, rechtstreeks uit je hart.
Je spreekt vanuit je hart.
Die toon, is precies de toon waarmee je je product of dienst wilt verkopen. Te vaak nog zie je in advertenties en op websites de toon: “Kijk wij zijn dit en we verkopen dat” .
Op één of andere manier schakelen veel van ‘ons’ ondernemers onze persoonlijke factor uit als we op papier moeten zetten wat we verkopen en schakelen we over op een ‘verkoop’ toon. Dit is ook een struikelpunt waar veel van mijn klanten mee worstelen als we het bijvoorbeeld over social media hebben.
“Ja maar ik wil niet te verkoperig overkomen.”
Zorg dan dat je communicatie niet verkoperig ís. En ja ik heb verderop in het artikel een handigheidje om je hiermee op weg te helpen. 😉
Want wat is jouw grootste uitdaging in je communicatie?
Meestal is het simpelweg zo dat je niet de enige bent in je branche. Vele anderen verkopen ook jouw product of dienst.
Hoe laat je dan toch zien dat je uniek bent?
Daarvoor heb ik vier W’s. Als je die doorloopt, kom je tot een diepere kern van wat je doet en dit kan je helpen bij het creëren van unieke content of teksten.
Dit zijn de vier W’s.
1.Waarom doe je wat je doet?
2.Waar sta je voor in de wereld?
3.Wie wil je bedienen?
4.Wat irriteert je in jouw business?
Als je antwoord hebt gegeven op deze vragen dan zul je zien dat je een unieke plek hebt in jouw business.
Jouw kijk op de wereld en op jouw product of dienst is anders dan die van een concullega. Jij bedient nét een andere groep dan je concurrent. Door jouw uniekheid te tonen, trek je een bepaalde groep mensen aan. Dat is jouw niche.
Als voorbeeld: ik ben bij lange na niet de enige die bedrijven helpt met hun online marketing. En wat ik doe in mijn wekelijkse video afleveringen spreekt de ene aan, terwijl een ander het niks vindt en dat is prima. Je kan niet de hele wereld bedienen. Als je een bepaalde groep aanspreekt met je boodschap en jouw unieke content dan resoneer je met mensen. Net als met het geven van een oprecht compliment.
Nog twee laatste tips;
Als je de vragen gaat beantwoorden en op papier gaat zetten, probeer eens dieper te graven dan de eerste antwoorden die in je opkomen. Mijn ervaring bij mijn klanten tijdens een diepte gesprek is als je meer voorbeelden van jezelf wilt bedenken dan de eerste 2 of 3 die in je opkomen dan kom je écht tot de kern van je vraag.
De tweede tip is, als je copy schrijft, gebruik dan 1, hooguit 2 van de vier w’s in je verhaal/stelling anders wordt het wat veel. Het zijn de 4 w’s in het geheel die je positioneren als merk. Veel succes met het schrijven van jouw unieke content. Wil je dit verhaal liever op video zien? Dit is de video die ik maakte over dit onderwerp!